Téli tárolás

LÁNC:

Lánc, lánckerekek teljes körű tisztítása, beállítása valamint kenése. Azonban hosszabb tárolás esetén nem csak a görgőknél, hanem a láncszemeket oldalról is fújjuk be. Ezzel megelőzhető a korrózió.

FAGYÁLLÓ:

Tévhit az, hogy a fagyállót az aktuális hőmérsékletek miatt nem kell cserélni, hiszen az egyéb feladatokat is betölt. Ezek a hűtőrendszer kenése illetve korrodálódás elleni védelme. Ezért a fagyálló folyadékot 2 évente cserélni szükséges, illetve évente ellenőriztetni kell.

TANK:

Teli tankkal rakjuk el a motort hosszabb időre, valamint adalékot is javasolok az üzemanyaghoz (spuri), amely egyben tartja annak kémiai összetételét. Ezzel meggátoljuk a tank rozsdásodását (páralecsapódás a külső-belső hőmérsékletkülönbség miatt), valamint a benzinből kiváló adalékanyagok leülepedését.

GUMI NYOMÁS:

Állítsuk be a guminyomást a gyári értékekre. Ha van rá lehetőség, tehermentesítsük a kerekeket a hosszú állás alatt. Ha ez nem megoldható, akkor havonta 180°-ot forgassuk el a kerekeket a gumideformálódás elkerülésének érdekében.

Általános adatok:

 

Elöl (Bar)

Hátul (Bar)

Túra-sport

2,50 – 2,90

2,50 - 2,90

Naked bike / Roadster / Standard

2,25 - 2,50

2,50 - 2,90

Sport

2,25 - 2,50

2,50 - 2,90

Chopper / Cruiser

1,85 - 2,30

2,00 – 2,60

RÁGCSÁLÓK ELLENI VÉDELEM:

Ha motorunk ki van téve betolakodó, kistermetű rágcsálóknak, akkor érdemes fizikálisan védekezni ellenük.

Pl. ezekben az esetekben:

  • Ram-air (ha nincs rajta rács)
  • Légszűrő nyílás
  • Kipufogó

Ezeket a nyílásokat zárjuk le

Tapasztalat: Egérfészek a légszűrőt átrágva, a szívó részben

GARÁZSJÁRAT:

Ha karburátoros a motorunk, 3 hetente érdemes beindítani és addig járatni, amíg a motor eléri az üzemi hőfokot, vagy pedig a hűtő ventilátor bekapcsolásáig. Az egy perces indításokat inkább hagyjuk el, mert azzal a későbbiekben csak gondot okozunk magunknak (leköpi a gyertyát és az olajban is páralecsapódást és emulziót okoz)

A befecskendezős (injektoros) motorok nem annyira kényesek, viszont tapasztaltam már, hogy egy injektoros, 1 hengeres, 500 cm3-es motornál 3 hónap állás után az üzemanyag-lerakódás az injektor fejen olyan teljesítmény csökkenéshez vezetett, amely a 150 km/h-s végsebességet 70 km/h-sra csökkentette. Ebből a példából kiindulva havi egyszeri indítást ezeknél a motoroknál is javasolok, a fent említett kritériumokkal.

AKKUMULÁTOR:

Ha túlságosan „hideg” helyen tároljuk a motort (5°C alatt), akkor érdemes kivenni az akkumulátort és szobahőmérsékleten tárolni, vagy karbantartó-töltő segítségével 2 hetente 12-24 órás csepptöltést alkalmazni. A jó minőségű akkumulátor klasszisokkal többet bír még rosszabb körülmények között is, mint egy gyengébb minőségű. Ha zárt rendszerű az akkumulátor, és ha teljesen lemerült állapotba kerül, akkor onnan a visszaút már reményvesztett. Lehet, hogy veszi a töltést, de teljesítmény tartására képtelen lesz (Indítóáram Amper).

További témák várhatók, illetve várom tanácsaitokat, kérdéseiteket, észrevételeiteket (bkroy76@gmail.com).