Használtmotor vásárlás

Rengeteg kérdés merül fel ilyenkor. Mit nézzek? Ha megyek vele, mire figyeljek? Ám sajnos még ez a cikk sem fog tudni abban segíteni, hogy a tökéletes használt motort vegyétek meg, de abban igen, hogy a jobbikat.

Nézzük akkor pontról pontra, miket figyeljetek meg:

FÉNYEZÉS:

Természetesen tudni szeretnéd, hogy vajon estek e már a motorral. A fényezés apró jelei utalhatnak egy esetleges bukásra, de nem lehet általánosítani. Lehet, hogy csak apróbb esztétikai hibákat szerettek volna kijavítani az újrafényezéssel. Ha pedig az idomokon nem találsz műanyag hegesztésére adó okot, akkor valószínűleg nem balesetes a motor. Adok pár apróbb tanácsot:
Gyári fényezés esetében kizárólag a tankot lakkozzák (a matricák a lakkozás alatt vannak). Tehát a többi idom nincs lakkozva. Kitapintható, hogy csupán fényezett felületről van szó, illetve azt is érzed, hogy a matricák a fényezésen vannak. A felnikre szintén igaz, hogy nincsenek lakkozva gyárilag.

FUTÓMŰ:

     Miket nézz meg:

         Fékbetétek szemrevételezése:

              2 mm alatt cserés

         Kerékcsapágyak vizsgálata:

              Kotyogás, hangos futás, rozsdásodás: cserés

         Kormánycsapágy vizsgálata:

               Fékezésnél kattogó hang, középen akadás: cserés

         Gumik állapota:

              Középen mérve 2 mm alatt cserés

              Gyártási évjárat: ovális jelben DOT szám (4 számjegy, pl.: 0712: 7. hét,
              2012 és egy másik példa, 2713: 27. hét, 2013)

         Láncszett: lánc lógása, aránytalan nyúlása, lánckerék hegyesedése
              vagy a kerék tengely nagyon hátra állítva: cserére utalhat

         Első teleszkóp: Szétszerelés nélkül teljes biztonsággal nem állapítható
              meg egy esetleges hiba. Figyeld meg, van e a csúszószáron rozsda
              vagy mechanikai sérülés (kő felverődés, ütés) valamint olajszivárgás a
              szimmeringen!

MOTOR INDÍTÁSA:

Háromszor egymás után indíts be a motort úgy, hogy egy percet járjon az egyes indítások között. Ha ez sikerült, akkor valószínűleg jó állapotban van az akkumulátor.

FÉK, KUPLUNGKAR, LÁBTARTÓ, OLDALDEKNI:

Sérülésmentes-e? Ha nem, történhetett kisebb borulás, de akár esés vagy csúszás is.

VILÁGÍTÓ, FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK:

             Ellenőrizd le az összes fényjelző berendezés működését, valamint hogy
             gyári vagy utángyártott indexszel, lámpával van e felszerelve mert ez
             műszaki vizsgán problémát okozhat.

MOTORSZÁM, ALVÁZSZÁM EREDETI MIVOLTÁNAK LEELLENŐRZÉSE

MENETPRÓBA:

     Könnyű, gördülékeny vezethetőség

     Laza kormánytartással való gurulás (akár üresben, 50-60 km/h-ra
     felgyorsulva), itt nézzük meg, húz-e valamerre

     Daráló, morajló hang a láncszett felől

     Kardán hajtásnál erőteljes rángatás valamint kopogó hang

     Teleszkóp és a rugóstag „komfortos” működése

     Sebváltó: akadás-mentes váltás felfelé, lefelé (induláskor, 1-esben kisebb
     rántás természetes)
     4-edik, 5-ödikben: gyorsítás a kuplung csúszása nélkül!

     Mindig nézzük meg a hidegindítását a motornak (ha már be lett előtte indítva,
     akkor annak némi oka akár lehet).
     A motornak viszonylag egyenletes és kifinomult, járásának kell lennie. Persze
     km-ből adódóan szelephézag, vezérműlánc -és feszítő kopottságából adódóan
     hallhatunk kopogó, csörgő hangokat, amelyeket beállítani, cserélni kell.
     Bemelegített motornál gázfröccsre ne okádja a füstöt a kipufogó!

MŰSZAKI ÉRVÉNYESSÉG

Azonban használt motor vásárlásakor bármennyire is átvizsgáljuk leendőbeli motorunkat, számolnunk kell a kopó, fogyó alkatrészek cseréjével, illetve bármely egyéb meghibásodási lehetőségek fennállhatnak.

Ár érték arányát tekintve, ha attól lényegesen alacsonyabb árú járművet találunk, akkor több, mint valószínű, hogy ott komolyabb szervizelési, karbantartási költségekre számíthatunk.

További témák várhatók, illetve várom tanácsaitokat, kérdéseiteket, észrevételeiteket (bkroy76@gmail.com).