Használtmotor vásárlás
Rengeteg kérdés merül fel ilyenkor. Mit nézzek? Ha megyek vele, mire figyeljek? Ám sajnos még ez a cikk sem fog tudni abban segíteni, hogy a tökéletes használt motort vegyétek meg, de abban igen, hogy a jobbikat.
Nézzük akkor pontról pontra, miket figyeljetek meg:
FÉNYEZÉS:
Természetesen tudni szeretnéd, hogy vajon estek e már a motorral. A fényezés apró jelei utalhatnak egy esetleges bukásra, de nem lehet általánosítani. Lehet, hogy csak apróbb esztétikai hibákat szerettek volna kijavítani az újrafényezéssel. Ha pedig az idomokon nem találsz műanyag hegesztésére adó okot, akkor valószínűleg nem balesetes a motor. Adok pár apróbb tanácsot:
Gyári fényezés esetében kizárólag a tankot lakkozzák (a matricák a lakkozás alatt vannak). Tehát a többi idom nincs lakkozva. Kitapintható, hogy csupán fényezett felületről van szó, illetve azt is érzed, hogy a matricák a fényezésen vannak. A felnikre szintén igaz, hogy nincsenek lakkozva gyárilag.
FUTÓMŰ:
Miket nézz meg:
Fékbetétek szemrevételezése:
2 mm alatt cserés
Kerékcsapágyak vizsgálata:
Kotyogás, hangos futás, rozsdásodás: cserés
Kormánycsapágy vizsgálata:
Fékezésnél kattogó hang, középen akadás: cserés
Gumik állapota:
Középen mérve 2 mm alatt cserés
Gyártási évjárat: ovális jelben DOT szám (4 számjegy, pl.: 0712: 7. hét,
2012 és egy másik példa, 2713: 27. hét, 2013)
Láncszett: lánc lógása, aránytalan nyúlása, lánckerék hegyesedése
vagy a kerék tengely nagyon hátra állítva: cserére utalhat
Első teleszkóp: Szétszerelés nélkül teljes biztonsággal nem állapítható
meg egy esetleges hiba. Figyeld meg, van e a csúszószáron rozsda
vagy mechanikai sérülés (kő felverődés, ütés) valamint olajszivárgás a
szimmeringen!
MOTOR INDÍTÁSA:
Háromszor egymás után indíts be a motort úgy, hogy egy percet járjon az egyes indítások között. Ha ez sikerült, akkor valószínűleg jó állapotban van az akkumulátor.
FÉK, KUPLUNGKAR, LÁBTARTÓ, OLDALDEKNI:
Sérülésmentes-e? Ha nem, történhetett kisebb borulás, de akár esés vagy csúszás is.
VILÁGÍTÓ, FÉNYJELZŐ BERENDEZÉSEK:
Ellenőrizd le az összes fényjelző berendezés működését, valamint hogy
gyári vagy utángyártott indexszel, lámpával van e felszerelve mert ez
műszaki vizsgán problémát okozhat.
MOTORSZÁM, ALVÁZSZÁM EREDETI MIVOLTÁNAK LEELLENŐRZÉSE
MENETPRÓBA:
Könnyű, gördülékeny vezethetőség
Laza kormánytartással való gurulás (akár üresben, 50-60 km/h-ra
felgyorsulva), itt nézzük meg, húz-e valamerre
Daráló, morajló hang a láncszett felől
Kardán hajtásnál erőteljes rángatás valamint kopogó hang
Teleszkóp és a rugóstag „komfortos” működése
Sebváltó: akadás-mentes váltás felfelé, lefelé (induláskor, 1-esben kisebb
rántás természetes)
4-edik, 5-ödikben: gyorsítás a kuplung csúszása nélkül!
Mindig nézzük meg a hidegindítását a motornak (ha már be lett előtte indítva,
akkor annak némi oka akár lehet).
A motornak viszonylag egyenletes és kifinomult, járásának kell lennie. Persze
km-ből adódóan szelephézag, vezérműlánc -és feszítő kopottságából adódóan
hallhatunk kopogó, csörgő hangokat, amelyeket beállítani, cserélni kell.
Bemelegített motornál gázfröccsre ne okádja a füstöt a kipufogó!
MŰSZAKI ÉRVÉNYESSÉG
Azonban használt motor vásárlásakor bármennyire is átvizsgáljuk leendőbeli motorunkat, számolnunk kell a kopó, fogyó alkatrészek cseréjével, illetve bármely egyéb meghibásodási lehetőségek fennállhatnak.
Ár érték arányát tekintve, ha attól lényegesen alacsonyabb árú járművet találunk, akkor több, mint valószínű, hogy ott komolyabb szervizelési, karbantartási költségekre számíthatunk.